Naturli’, Cofoco og 7-Eleven i nyt samarbejde om grønne måltider på farten

Plantebaseret kost er kommet for at blive. En undersøgelse viser, at 58 pct. af danskerne ønsker at spise mindre kød. Hos landets største udbyder af mad på farten, 7-Eleven, mærker man tydeligt danskernes ændrede madvaner. I tæt samarbejde med Naturli’ og Cofoco har de nu udviklet tre nye plantebaserede måltider af høj kvalitet.

Vegetarisk og plantebaseret kost har de seneste år revolutioneret danskernes måltider. Som markedsleder i convenience-segmentet har 7-Eleven i dag 29 vegetariske måltider i sortimentet, hvoraf de 10 er 100 pct. plantebaserede. Den 6. februar føjer kæden tre nye 100 pct. plantebaserede måltider – en wrap, en salat og en sandwich – til udvalget. Det er produkter, som er udviklet i tæt samarbejde med Cofoco og Naturli’.

”Vi har længe fulgt udviklingen mod flere grønne alternativer. Vi oplever, at forbrugerne har stor appetit på velsmagende, grønne måltider til en fornuftig pris, når de skal spise noget godt i en fart. Derfor er vi gået sammen med Naturli’ og Cofoco, så vi ved brug af hver vores ekspertise kan udvikle plantebaserede to-go måltider af højeste kvalitet,” siger kategorichef Per Dyhrehegn fra 7-Eleven.

Trekløver vil inspirere til grønne måltider

Det nye sortiment af 100 pct. plantebaserede måltider bygger på et samarbejde mellem tre parter, der deler et ønske om at inspirere danskerne til at spise flere grønne måltider, hvor kvalitet og smag er i top.

7-Eleven har aktuelt 175 butikker i Danmark med planer om at åbne flere butikker i de større byer samt på hospitaler. Naturli ’er first mover inden for udvikling og salg af plantebaserede fødevarer til detailhandlen – og nu også til convenience-sektoren. Desuden satser Naturli’ på at sælge grønne ingredienser til hele fødevarebranchen. Cofoco har mange års erfaring med at udvikle og sælge spændende retter i kokkekvalitet gennem sine 12 restauranter, detailhandlen og frokostordninger. Sidste år udviklede Cofoco en 100 pct. plantebaseret wrap til 7-Eleven, som er blevet en stor salgssucces.

Smagen skal være i top

”Kloden står over for en alvorlig klimadagsorden, hvor det tæller, hvad vi hver især putter i munden. Der er brug for, at mange flere vælger plantevejen – helt eller delvist. Derfor har vi en vigtig opgave i at vise forbrugerne, at plantebaserede måltider sagtens kan smage vildt godt og på alle måder hamle op med de

animalske retter, som alle kender. Og så skal de grønne måltider være lette at få fat i, nemme at spise og til at betale. Det er tanken bag det nye sortiment til 7-Eleven,” siger Henrik Lund, direktør i Naturli’.

Prisen på de nye produkter lægger sig op ad 7-Elevens nuværende sortiment. Salaten fås for 45 kr., mens sandwich og wrap ligger til 39 kr.

”Hos Cofoco Food arbejder vi hver dag på at hæve barren for den mad, vi i Danmark spiser ude, hjemme og på farten. Mange tror, at plantebaserede måltider er kedelige og smagløse. Vi har specialiseret os i at sammensætte spændende færdigretter, der er fyldt med smag, og som samtidig ser lækre og indbydende ud. De grønne retter er samtidig langt mere bæredygtige og klimavenlige end andre måltider. Vi oplever, at markedet for sundere og grønne måltider til en pris, der er til at betale, bare vokser og vokser,” siger Kåre Find Nielsen fra Cofoco Food.

Fakta om de nye 100 pct. plantebaserede måltider:

· Vegansk nudel bowle med sojabønnenudler, edamambønner, ærteprotein og krydret hoisin-dressing.

· Vegansk tandoori wrap med ærteprotein, hvidkål, gulerod og tandoori-dressing.

· Vegansk club sandwich med ærteprotein, tomat, sprød salat og karrycreme

Salaten koster 45 kr., mens sandwich og wrap ligger til 39 kr.