Cofoco Food arbejder sammen med den danske startup Foodture, som vi er superglade for at kunne huse i vores køkken på Amager. Foodture er frontløber inden for plantebaserede fødevarer og har sat sig i spidsen med det rendyrkede planteprotein Tæmpeh, der består af økologiske, fermenterede flækærter og lupinbønner fra Norden. Med inspiration fra Indonesien har Foodture skabt et simpelt, bæredygtigt og ærligt plantebaseret alternativ, der med sit proteinindhold og karakteristiske umami-smag har været en fast del af indonesisk madlavning i generationer. Med sin faste konsistens, der både kan skæres, rives og strimles, kombineret med unikke egenskaber til at optage de dybe smage fra krydderier, marinader og grøntsager, er Tæmpeh oplagt i alt fra simreretter til salater.

Økologiske lupinbønner fra Foodture

 

Tæmpeh – en ny klassiker i det danske køkken

Sammen med Foodture har vi udviklet unikke vegetariske retter, der indgår i udvalgte retter i vores frokostordninger. Og hvis I fik mad fra Cofoco Food i sidste års julemåned, har I allerede stiftet bekendtskab med Tæmpeh i vores vegetariske julefrokost- og nytårsmenuer. Her kunne man opleve Tæmpeh med puré af kastanjer kogt i smør og sprøde brødcroutoner eller Tæmpeh-fyldt portobellosvamp med svampesauce, kartoffelfondant, radisse-ravioli med citron puré, blancherede forårsløg og løgpuré.

 

Mindre men bedre kød

Du har sikkert allerede hørt, at vi skal spise mindre kød for at passe bedre på os selv og kloden. Kød og animalske fødevarer er noget af det, der påvirker vores klima allermest negativt. Vi kan simpelthen spare enorme mængder CO2-udledningen, skåne miljøet og forbedre folkesundheden, hvis vi blot skærer ned på vores kødindtag.

Dette er noget, der ligger Cofoco Food meget på sinde. Vi går ind for at spise mindre og bedre kød og for at udvide vores vegetariske  og veganske køkken. Vi gør en masse for at udforske nye råvarer og produkter, der ikke kun giver os nye smagsoplevelser, men også kommer til gavn for vores sundhed og for klimaet.

Vi glæder os til at lancere flere nye retter og produkter med Foodture, så vi sammen kan gå en mere plantebaseret fremtid i møde.